Fiskeresa samma busshållsplats......

Publicerad 2017-02-11 20:30:00 i Allmänt,

Dags för en ny fiskeresa från samma busshållsplats, nu med förbeställd bil, hehe. Eller rättare sagt så kom  sonen Niklas och hämtade mig. Vi skulle åka på pimpeltävling på Storsjön, Årsunda.
Det är nog nästan 20 år sedan jag var där senast, och Niklas har aldrig varit där tidigare. Vi pratade i veckan om vart man skulle gå. Det är ju stora ytor och öppna områden, och öarna ligger långt bort.
Jag har alltid varit bort på höger sida, även på den tiden då vi åkte från Södertälje. Men vet att mamma oftast var inne i startviken, och fått bra där.
Hade ju tänkt ut en ny taktik och inte gå så ensam. Gick i lugn takt ut och kom fram straxt före startskottet. Ombyte upptill som vanligt med torra kläder och skottet smäller. Lite efter i starten men när jag väl bottnar upp så är det bara en halv meter djupt och ingen fisk.
Borrar mig utåt skridskobanan, men lika grunt. Ser att några får fisk på andra sidan banan och drar mig utåt.
I mitt sjätte hål så nappar det på en gång och får bra med fisk.
 
Det blåser väldigt kallt så på med tunna dunjackan och mössa, samt sätter mig med ryggen mot blåsten. En hel del ansluter så vi blir en större utspridd klunga. Men det nappar bara i vissa hål och mitt "kanonhål" går jag tillbaka till många gånger.
Sista timmen är vi bara två kvar på stället och jag kör med tafspirk och kämpar nog upp över 1 kilo till.
Väl i mål så väger mina fiskar över 4,8 kilo och räcker till en tredjeplats i damveteraner 60+, och tredje bästa damvikt. Så jag får vara nöjd trots alla bomhål.
Fiskade idag med en pirk jag fick på SM i pimpel 2016 och en Kurrekrok, på cirka 2,5 meters djup. Sista timmen fick Mankans diamant göra jobbet, med en finsk mormyska, men inte den blå.
Niklas gick iväg långt och fiskade tillsammans med Dan, men fick inte de rätta hålen. Men kämpar vidare, vet vilket helvete det var att gå från junior till senior, och med över 10 års uppehåll. Men han kämpar på och en vacker dag så lossnar det......
Dagens högsta vikt var över 10 kilo och bästa dam över 6 kilo. Nya tag nästa helg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela