50-årsjubileum........

Publicerad 2017-01-27 12:34:00 i Allmänt,

Ja, tänk vad åren går, i år så firar jag 50 år som tävlingsfiskare i större sammanhang.Jag hade ju pimplat några år, redan 1962 var pappa och jag ute på Måsnaren i Södertälje.I slutet av 1964 så var han med och bildade Södertälje SFK och då började även mamma, min bror och jag att tävla.
Första km var 1965 och då var det bara en juniorklass, så man fick kämpa mot de äldre killarna.Alla juniorer fick pris och segraren medalj. Lyckades inte då och inte året efter heller att ta förstaplatsen.1967 så fick vi tjejer en egen klass. Vi var tre stycken på km, Barbro, dotter till Ivar Södergran Christina Magnusson och jag.Hade turen på min sida och vann.
 
Här är mina allra första medaljer.
 
Jag kommer inte ihåg vilken tävling som var först,  KM eller DM. Men jag skulle få vara med på DM för första gången och jag var 12 år. DM gick på Orlången, söder om Stockholm och jag hade egen skopborr och kont.
Borren var med ett smalt skär och en förlängning, så man kunde få önskad längd, genom att trycka in en knapp och dra ut eller trycka in till önskad längd.
 
Vi fiskade med små Hedenskogspirkar, rött garn eller "stockholmsfärgerna". Jag kom tvåa och fick en bronsplakett. Klubbkamraten Christina vann och fick en silvermedalj, och bara en fick åka på SM. Det delades bara ut guldmedaljer på SM.
Så här står det i texten under fotot som var med i Länstidningen, Södertälje.
I vackert väder med lite fisk anordnades SM i pimpling på sjön Hjälmaren under söndagen. Samtidigt avgjordes landskamp mellan Finland och Sverige, som Sverige vann med stor marginal. De fyra som samlat sig utanför bussen för att fara till Örebro och pröva fiskelyckan är från vänster Gunnar Samuelsson, Rosi Andersson, Kurt Pettersson och Tore Karlsson, samtliga från Södertälje.
DM- mästaren Tore Karlsson hade en "svart dag", inte en enda "stöt",som det heter på fackspråk. Christina Magnusson som var anmäld insjuknade före avresan och ersattes av Rosi Andersson. Fru Fortuna stod inte Södertäljedeltagarna bi, men bättre lycka nästa gång.
 
Pappa skjutsade ner Tore till bussen och fick då veta att Christina var sjuk. Jag var hos en kompis, så han ringde dit. Bråttom hem och packa alla fiskekläder, borr, kont och allt. Sen skulle han köra ikapp bussen, men det gick ju inte. Jag fick i alla fall bo ihop med Ingrid Lundmark  och Eira Wahlgren.
Tävlingen var på söndagen den 5/3 och på den tiden var det ingen lagtävlingen. Pappa hade sagt åt mig att fiska och leta ute på "flatorna" och gärna på vita fläckar i isen. Jag var ju van att alltid gå med honom, så svårt att gå själv.Kämpade på hela tävlingen, men inte en stöt. Jag skulle gått utmed land istället, där fick de en och annan, men inga höga vikter.
Kollade på resultat på arkiv på www.pimpelsport,se , herrsegraren hade 13 fiskar och 63 poäng, dam 2 fiskar 29,5 poäng och herrjunior 2 fiskar 24 poäng. Ingen damjunior hade fått någon fisk och jag vet inte hur många vi var. Man räknade ju poäng på den tiden 2 poäng per styck och 10 poäng per hekto. Såg även att Ivar Hedenskog kom trea i herrklassen med 6 fiskar.Det var många som denna dag fick det där namnet, hehe.
En erfarenhet rikare och en svensk mästarinna i damklassen med i bussen hem, Irene Lundin,Stockholms pimpelfiskare.
 
Ja då var man igång och det här året började vi meta mer och mer och åkte ofta till Kungsör. Där var det gått om stora löjor och några 5- meters avstånd var det inte tal om. Lyckades även detta år bli Kolsvamästare i mete i Hedströmmen. Så tre stycken medaljer blev resultatet detta år. Nu var man såld.
 
I morgon är det DM 2 på Byrviken, Leksand och på söndag är det KM 3 2016. Så nya tag, vi ses.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela