Sammanfattning av påsken.......

Publicerad 2018-04-05 09:24:09 i Allmänt,

Nu ska jag försöka sammanfatta påsken, den roligaste på länge. Då Södermanland har blankisar, så hade jag köpt ett par kängor. Det skulle bli skönt att få slippa all snö och stöpis. Så packar på torsdag förmiddag och beräknad avresa 15, då jag skulle hämta Niklas.
Vi var ju bjudna på middag två dagar så för att skydda flaskorna fick de ligga i kängorna som jag ännu inte använt. Hade lagt en lapp på bordet så jag skulle komma ihåg det viktigaste.😉
Hämtade Niklas och sen stannade vi i Säter för sista inköpen. Tur var väl det annars hade vi kanske blivit inblandade i den stora olyckan vid Aspö lanthandel, mellan Enköping och Strängnäs. Frontalkrock där en dog och några allvarligt skadade. När vi fick stanna var det cirka 15 bilar före, och en del vänder.
När vi väntat i en timme, säger de på radion att det kommer ta ännu en och en halvtimma innan de släpper på trafiken. Monika har maten klar i Strängnäs så Niklas som kört från Säter vänder och vi åker via Enköping,Västerås,Kvicksund,Eskilstuna till Strängnäs. Så  det blev en 11 mil längre resa och  minst 2 timmar försenad.
Vaknade på fredagen till en vacker himmel, idag skulle vi till Båven,Sparreholm.Frukosten blev gröt och kaffe till Monika och mig och Niklas åt yougart och müsli, ägg samt kaffe. Efter några dagar blev det till en rutin och även våra platser med fiskekläder.Allt flöt på perfekt.
Idag körde jag och väl framme blev det många kramar och glada återseende av tävlare från många delar av landet.
Monika hade fixat matsäcken och gav Robban kaffe och smörgås då han hade fullt upp med försäljningen av kort.Efter varje prisutdelning stannade vi kvar och fikade tillsammans med Robban och Mats.Tävlingen och fisket har jag redan skrivit om, ni kan kolla bakåt på bloggen för att läsa.
Bilder från Båven....
 
På lördagen var det dags för Yngern och Hökmossebadet,Nykvarn. Många minnen från barndomen som dyker upp och visar Niklas, det k-märkta gula huset vi bodde i. Nu helt malplacerad med höghus runt omkring. Tävlingen läser ni på tidigare inlägg.
Bilder från Yngern....
Här får Annika Skog pris, en av få juniorer från början av 70-talet, som tävlar. Hon har haft ett långt uppehåll men nu reser hon landet runt på tävlingar. Så roligt att träffas.
 På söndagen skulle vi till Långsjön, Vårdinge, Monika körde. Vi bombarderade Niklas med vår släkthistoria, vem som gift sig i olika kyrkor och vilka som  låg begravda. Vilka sjöar vi fiskat på.Var farfar jobbat som kusk tidigt på 1900-talet och var pappa var född. När vi åkte genom Gnesta så berättar vi historien när Åsa fem år tävlade. Får på en stor braxen i ån på en metartävling och skriker- Hjälp mig då för faan, den är ju så tung. 
Den här dagen gör Åsa comeback och takterna sitter i. Lite frusen och fisket kunde varit bättre, men hoppas hon kommer med till nästa vinter.Alltid lika glad och social.❤
Bilder från Långsjön.....
Timo fiskade bra dessa dagar och på annandagen högsta vikten för dagen och allra högsta vikten på cupen, över 12 kilo.
Samma rutiner varje morgon och sista dagen åker  vi mot Mariefred och Mälaren. Tävlingen skrev jag om igår och det blev min högsta vikt i vinter på 6141 gram.
Cupen var fyra dagar och man räknar de tre bästa tävlingarna,alla i samma klass och högsta vikt.Här är de elva främsta från cupen.
 
1 Per Nilsson.                     9
2 Robert Horvat.               13
3 Timo Hakulinen.            18
4 Thomas Jansson .        28
5 Michael Litholm.            36
6 Lotta Engvall.                 38
7 Owe Westerholm.          39
8 Michael Molander .       40
9 Fredric Ankarberg .       44
10 Anders Paschen .        46
11 Putte Davidsson .        46
 
Hårt i toppen och låga siffror på tre tävlingar.Själv kom jag på plats 22 med platssiffra 94, vilket jag är nöjd med. Det var sammanlagt 178 startande.Monika på plats 56 och Niklas på plats 61.Niklas blev uppskattad för sin positiva attityd trots att inte fisket gått så bra, det finns förhoppningar om en bra framtid inom fisket. Han fick ett lätt pimpelspö, skänkt av Janne Åkerlind.
 
Hoppas att nästa vinter blir lika bra med dessa isar i Södermanland, för då kommer vi gärna tillbaka.
Bilder från Mälaren.....
 
Det blev ett långt inlägg och jag håller med Niklas i sin kommentar- Jag har aldrig varit så här jäkla trött och samtidigt så påfylld av energi.😍😎

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson Partille Sportfiskeförening

Publicerad 2018-04-05 21:31:19

Trevlig läsning som vanligt. Idag gjorde jag säsongens sista pimpelpass här i Göteborgstrakten. Blev en helt okey säsong , 34 dagar på is sedan 12 januari. T.o.m lite härligt vårfiske har vi fått uppleva denna säsong, det var flera r sedan sist. Nu har pimpelutrustningen åkt upp på vinden.

Svar: Ja, vad roligt. En helt otrolig vinter med is långt ner i landet, samtidigt tuffa förhållanden i norra Sverige. Kanske det blir någon mer tävling? Ha det gott och tack för att du läser.😊
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela