Auktion och action.......

Publicerad 2018-02-27 12:04:30 i Allmänt,

Ja i söndags var det auktion här i Borlänge och på lördagen var jag på visningen. Träffade på Niklas och Pantea som också fått upp ögonen för auktioner. Före jul frågade Pantea på Facebook om persiska mattor.Så jag tipsade om auktionerna där det brukar vara med mattor.
Jodå, så de har ropat in några efter nyåret och den som är mest intresserad är Niklas.Som forskat mycket i ursprung, stilar, historik, tillverkning och mycket mer.
 
Själv har jag gått på många auktioner ändå sedan tidigt 90-tal och köpt mycket, men även sålt en del. Min erfarenhet säger att man måste se upp när man säljer så att allt blir rätt. Är väl en gnällkärring då jag kan kritisera både bild och text.
Den här gången fanns det med en orientalisk matta och ett åttkantigt bord. Bordet magiskt för mig som firar åtta högtider om året. Så symboliskt skulle det bli perfekt, så fram med "krigarfacet".
 
 
Att buda kan man göra online före auktionen, men om jag kan vara  på plats så vill jag inte trissa upp priset. När man sitter med på auktionen så måste det vara lite action på det man vill buda på. Gärna att man innan bestämmer ett maxpris. Det tillkommer en slagavgift och provision på beloppet.
Här är den magiska mattan med en massa symboler och arabisk text. Panteas föräldrar kommer från Iran så Niklas som var med på auktionen, kunde ta bilder och skicka vidare. Så vi fick det översatt.
Niklas kunde inte vara med så länge då det var årsmöte i fotbollsklubben. Så jag skulle bevaka lite åt honom och ropa in.
Han kunde berätta en del om mattan och jag sa- Den ska jag ha, så han skrattade lite. Så in action själv på auktionen så gick allt min väg.😉👍
 
När vi kom till både mattan och bordet så fick jag höja med 50:- till mot budet som var lagt online. Så lycklig skulle jag betala och hämta mina saker och åka förbi hos Niklas med hans saker. Men bordet gick inte in i min bil.
Niklas har ju combi, så jag frågade om han kunde hjälpa mig att köra hem det på måndagen. Trodde inte att det skulle bli några problem...men😱🤔 Det gick bra för honom efter att ha monterat bort hundburen och med mycket noga övervägning pressat in bordet.
 
Så tacksam för hjälpen och glad över mitt nypimpade kök. På lördag är det DM i pimpel och då tillkommer det mycket huvudbry. Vi hörs.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela