Herstory..........

Publicerad 2018-02-06 23:59:00 i Allmänt,

 
 
Herstory, ja hennes berättelse, alltså min berättelse.😉 
Rosie talar om sina SM.
I år 2018 så arrangeras SM i pimpel för 66:e gången. Av dessa 66 år har jag varit närvarande 41 gånger, och tävlat 33 gånger. Individuellt eller lag eller både och.
Första SM arrangerades 1952 och jag är född 1954. Mitt första SM var 1967 på Hjälmaren utanför Örebro. Även första året med en damjuniorklass. Jag var reserv och pappa hade skjutsat ner Tore till Stockholmsbussen. Då fick han veta att Christina som skulle representera Södertälje Sfk var sjuk. Så han åkte hem, ringde mig som var hos en kompis. Det fanns ju inga mobiler på den tiden. Jag snabbt hem och packar fiskeprylar, kläder, kont och min skopborr. Sen var det iväg i farsans amazon, han skulle köra ikapp bussen.

Pappas flicka......första fiskeminnet 1958
 
 
Men det gick ju inte......vi kom fram till stadshotellet och jag fick bo med Ingrid Lundmark och Eira Wahlgren. Pappa åkte hem igen och hade gett mig tips på att leta fisk ute på "flatorna", kommande tävlingsdag.
Hela tävlingen gjorde jag som pappa sagt, men skulle gått nära land vid starten där flera Stockholmare fått fisk. Ni kan kolla resultaten från 1967, det var inte många fiskar som kom upp. Man räknade två poäng per styck och tio poäng per hekto. Det var först 1975 som man började att räkna bara vikten.
 
Så mellan åren 1967- 2018 har jag ställt upp och tävlat 33 gånger, tagit 6 individuella medaljer och 10 lagmedaljer. Det finns ju många andra damer med bättre resultat, men jag känner mig nöjd med vad jag presterat, och fler medaljer skall det bli.😉
Jag har ju även fått tre barn, gått igenom två skilsmässor och levt ihop med en psykopat som nästan tog livet av mig. Båda mina föräldrar har avlidit, pappa efter en kortare sjukdom och mamma två år efter sin stroke. Jag fick redan 1983 problem med axlarna och varit sjukskriven mycket och är idag "sjukpensionär". Nu är det färdiggnällt!
 
Dessa år har jag tävlat 1967, 1969 (guld), 1970 (silver), 1971 (silver). Sedan fick jag 1972 gå upp i damklassen och då blev det några tunga år innan jag kvalade in till SM.
1975, 1977 (brons i lag), 1979 ( silver i lag), 1980 (brons och guld i lag), 1982 (guld). Bilden nedanför från SM 1982.
1983, 1984, 1988 (brons), 1989 (silver i lag), 1990, 1991(silver i lag), 1993 (silver i lag), 1994, 1995, 1996, 1997, 1999, 2000, 2001, 2002, 2006, 2010, 2012, 2013 ( silver i lag), 2014 (brons i lag),  2015 ( brons i lag), 2016, 2017 ( brons i lag) och i år 2018.
 
De här åren har jag varit med utanför tävling, 1973 kollade när mamma fiskade, 1978 arrangör skrev vid invägningen och fixade mackor och kaffe, dricka till försäljning. 1992 fick jag inte fiska, hade flyttat upp till Dalarna från Södermanland. Vi hade kvalat in med laget, men enligt dåvarande tävlingsledningen på Sportfiskarna så fick jag inte vara med. Eftersom jag börjat tävla i Dalarna. Nu är ju dessa regler omgjorda, men tyvärr var det inte tillåtet 1992.
1998 hjälpte jag väninnan Kerstin att sälja krok. 2003 skjutsade Niklas, 2004 skjutsade jag Niklas och mamma. Mamma vann guld med sitt lag.
2008 skjutsar mamma, Sylvia Nilsson och Viveka Jernberg, som skall tävla i lag. Borlänge hade två lag och Sylvia och Viveka var med och tog guld.
 
2009 säger jag ifrån av personliga skäl, vågar helt enkelt inte åka hemifrån. 2011 var jag första reserv och med på plats i Stockholm, men inga återbud. Men det blev en rolig dag då jag fick åka skoter runt på området. Tog en del bilder som senare levererades till arrangörerna.
 
 
Så sedan 2012 har jag varit med alla år och är idag lyckligt separerad. Haha, skämtar glatt om detta och jag har inte levt ihop med någon fiskare.😛
 
För er som ännu hängt med, så visst det blev många siffror och mitt liv i ett nötskal. Kanske skriver i morgon för än har inte klockan passerat midnatt. God natt!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela