Sm- historia.....

Publicerad 2018-02-04 13:40:00 i Allmänt,

Jag ska idag skriva om lite årtal och historia om SM i pimpel och olika klasser m.m.Från början arrangerades SM av förbundet och tidningen Året Runt, samt en lokal fiskeklubb.
1952 hölls första SM i pimpel, 70 startande varav en dam. 
1956 var första året med en damklass.
1957 första året med arrangörsklass, både herrar och damer ingick.
1964 första året med en juniorklass, en damjunior med.
Junior är man t.o.m. det år man fyller 17 år.
1967 första året med damjuniorer. Nu finns klasserna herr, dam, herrjunior, damjunior och arrangörsklass. Tyvärr fick ingen av oss damjuniorer någon fisk och finns inte med i resultatlistan.
1970 byter förbundet namn från SAFF till Sveriges Fritidsfiskares Riksförbund. Kroken finns på medaljerna.
 
1971 kom det en herrveteranklass, från 55 år
1980 kommer nya klasser, damveteran, yngre herrjunior och yngre damjunior. Juniorerna delas upp i yngre och äldre. Yngre t.o.m. det år man fyller 15 år och äldre från det år man fyller 16 t.o.m. det år man fyller 19 år. Året man fyller 20 år så är man senior. Tidigare var det från 18 år.
1988 kom klubblag, tidigare hade det varit distriktslag. Jag är lite osäker om det var de fyra bästa från distriktet eller de fyra bästa resultaten på SM från samma distrikt.
2003 kommer fler nya klasser, äldre herrveteran och äldre damveteran, från det år man fyller 65 år.
2015 avskaffas arrangörsklassen och man går in i den klass man tillhör. 3 stycken från varje distrikt och 6 stycken från SM-arrangör.
Tror även att det var från 2015 man ändrade veteranåldrarna. Yngre veteran från året man fyller 56 år och äldre veteran från året man fyller 70 år.
 
 
1984 bytte förbundet namn till Sportfiskarna och medaljerna bytte form.
Jag har hämtat information via www.pimpelsport.se
under arkiv,SM och NM från förr, egna medaljer och minnen. Ni får rätta mig om jag har fel, det var allt för idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela