Snöstorm......

Publicerad 2018-02-02 11:44:00 i Allmänt,

Nu har det snöat här i flera dagar och vi har -9 grader och yrsnö. Som tur är så är snöflingorna små , men mycket att skotta. Igår kom jag inte in på bloggen, vet inte var felet var, kanske ovädret.
Som sagt vi umgicks mycket med familjen Hedenskogs och åkte även till Gevsjön på semester. Vi fiskade på Gevsjön, Gevsjöströmmen och Ånnsjön.
Ivar var en rolig man som berättade många historier och vi spelade mycket kort hemma hos dem. Han gjorde många olika sorters pirkar som vi provade. Alla mycket välgjorda i flera material, silver, mässing och koppar i olika kombinationer.
 
Idag finns det bara två stycken som gör hans orginalpirkar och det är Olles fiske och Vestlis. Två olika modeller som Ivar förde vidare när han själv inte längre tillverkade dem. Alla andra "hedenskogare" är kopior.
Det här fotot är från 1971, när jag och Svenska mästarinnan Anita Jansson var ute med Dagens Nyheter. Det var på sjön Vällingen, vårt klubbvatten i Södertälje SFK. På bilden min favorit av Hedenskogspirkar i koppar/silver. Den modellen säljs idag av Olles Fiske och Fritid i Borlänge och finns i många storlekar och kombinationer.
En annan modell som jag tyckte om var en något annorlunda modell och jag hade inte många av dem. Det sitter en i botten vid pricken nedanför Ängsö i Stäket.
 Mamma hade en pirk av den ovanliga modellen i sina gömmor när vi delade upp hennes pirkar. Lite böjd i öglan och den trubbiga delen var neråt.
Jag hade som junior fått igång fisken vid pricken och fastnade i botten och kom inte loss. Efter det fick jag inte så mycket mer. Men det räckte till vinst i min klass, 1969 på Järfällamästerskapet 26/1 och pappa vann herrklassen.
 
Hedenskogs dotter Lillemor Arvidsson är en duktig fiskare och har vunnit SM i pimpel och har i Dalarnas DM -serie två ettor. Förra året vann hennes man John på Burträsk.
Här är jag och Lillemor när vi vann varsin klass på Borlängemästerskapet 1971.
Här står John överst på pallen och är i år titelförsvarare.
 
Om en vecka är det dags att åka ner till Stockholm och SM i pimpel. Enligt sista väderleksrapporten skall de få riktigt kallt framöver. Så det ser lovande ut.

Kommentarer

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2018-02-02 22:47:29

Kul!

Svar: Tack😊
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela