Ivar.....

Publicerad 2018-01-31 12:57:00 i Allmänt,

Idag har Ivar namnsdag, min morfar hette Ivar Thörne och var född 1899. Han bodde i Mariefred och fiskade och jagade mycket. När vi var barn och hälsade på fick vi alltid pengar för att gå ner och köpa mjukglass på kondis. Väldigt lyxigt på 50 och 60-talet.
Han hade båt och var ofta ute på Gripsholmsviken i Mälaren och fiskade. Han var omgift med en kvinna som hette Greta.
När mamma fyllde 50 år så var Ivar och Greta Hedenskog och hälsade på hos dem i Södertälje. Här nedan är Ivar och mamma. Kortet bredvid är Ivar Hedenskog, Greta Thörne, Greta Hedenskog och Ivar Thörne.
 
I mitten av 60-talet blev vi bekanta med Hedenskogs, när vi började åka mer och mer till Dalarna för att pimpla.Vi köpte ju pirkar av Ivar och en dag frågade han pappa var vi bodde när vi var där. Pappa Gunnar som var den enda i bilen som hade körkort svarade att vi åkte mellan Södertälje och Dalarna, både lördag och söndag. Då så Ivar att nästa gång bor ni hos oss i Borlänge.
Så blev det under många år och Tore Karlsson som åkte med oss sov i källaren och mamma, pappa och jag i bäddsoffa och extrasäng i vardagsrummet.
Det finns många fina minnen tillsammans med fiske sommar och vinter, kortspel, god mat, fest och många skratt.
Här skålar Ivar och pappa Gunnar, tror att Greta fyllde jämt. Kortet under är det Greta, mamma Birgitta och Gretas syster (tror jag).
 
Ja, vi fick se Ivars pirktillverkning i källaren och vi köpte många pirkar av honom. Han provade att göra många olika modeller och en del av dem har jag kvar. Pappa hade även med beställningar från klubbkompisar. 
Kanske skriver jag lite mer om Ivar och pirkar i morgon, Sveriges stora legend inom pirktillverkning.❤

Kommentarer

Postat av: Kaj Hagström

Publicerad 2018-02-01 22:27:38

Tore kommer jag ihåg! Skriv gärna mer om Hedenskog och hans pirkar!

Svar: Ja, Tore åkte med oss under många år. Jag ska försöka skriva lite mer om Hedenskogs pirkar.
rosietalar

Postat av: Marianne Jansson

Publicerad 2020-11-14 21:44:43

Hej Rosie!
Googlade på Ivar och till min förvåning hittade jag min morfar och mormor Ivar o Greta Hedenskog.

Jättekul läsning.

Kommer väl ihåg Gunnar Birgitta o Tore.
Allra mest kommer jag ihåg Tore.
Kallade honom "Pannkakstore". Antar att han måste ha gillat just pannkakor.
Jag var nog i 7-10 års åldern.
Fiskade/tävlade många gånger med mormor och morfar.
Inte många barn som mentade eller pimplade. Det fanns heller inga juniorklasser på den tiden. Jag blev den 1:a juniormedlemmen i Borlänge fiskeklubb.
På den tiden var mitt efternamn Mastosalo.


Svar: Hej Marianne! Roligt att höra. vi kanske har träffats hos din mormor och morfar. Men jag var inte där lika ofta som mina föräldrar .men alltid så roligt att åka upp till Borlänge, mycket fiske och kortspel. Jag flyttade upp 1991 till Borlänge och hann träffa Greta flera gånger..
Ha det gott.
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela