Leran.......

Publicerad 2018-01-30 12:20:42 i Allmänt,

I söndags var det dags för Dalarnas DM-serie 2 på sjön Leran söder om Ludvika. Smedjebackens SFK arrangerade och det var en öppen tävling.
Det hade ju varit milt i veckan så all snö hade försvunnit, så man rekommenderade broddar. Natten mot söndagen snöade det, men det blev broddar på i alla fall.
När jag körde in på parkeringen så fastnade jag i en grop, kom varken fram eller bakåt. Som tur var kom två starka karlar och sköt på.Tack för det.
 
Taktiken för dagen var att gå in i Kolviken, men inte lika långt som jag brukar. Niklas hade andra planer och provade ett nytt ställe.
Här lite taktiksnack i några grupper.
Det var många av de som brukar vara i topp som började på samma ställe där jag började. Fick fisk först i femte hålet, men sökte mig längre ut. Bytte från en Hedenskogare med Bolander till Kajs Hugo, volfram och en specialbeställd krok från Jocke.
Då började det nappa bra i en del hål, och jag lovar det går snabbt med en 45:a volfram, på 4 meters djup.
Passade på att testa lite olika tekniker, med att kasta spöt åt sidan eller framåt. Eller hålla kvar spöt i handen, det viktigaste är att man sitter och har vinden från sidan. Men denna dag tyckte jag att vinden kom från många håll.😂
Fisket fungerade bra i cirka två timmar, sedan avtog det. Flera gick iväg mot en klunga på en udde, där de satt stilla och drog. Jag borrade mig fram mot den men fick ingenting. Klungan skingrades mer och mer och jag gjorde en lov längre ut, men ingen fisk där heller.
Gick tillbaka där jag fått fisk och fick några här och där i nya och gamla hål.
Sista halvtimmen fiskade jag med tafs och det nappade lite bättre. Fick till slut ihop 4190 gram som räckte till en förstaplats, två hekto före Anna-Lena, min lagkompis.
 
Resultat finns att läsa på www.smedjebackenssfk.se under resultat.
Yhj.   William Fakt               2421 
D .     Linda-Maria Lundin   4381
H .     Anders Axelsson.      6781
Dv.     Rosie Thörne .           4190
Hv.     K-O Wikström .          6673
Ädv.   Lillemor Arvidsson . 4524
Ähv .  S-O. Holmberg.          7367
 
Det var ju en öppen tävling och dagens högsta vikt hade duktiga Lotta Engvall som vann damklassen på 7903 gram. Maken Mikael vann herrklassen på 6971 gram, så ännu en lyckad dag för paret.
Jag skall försöka skriva lite varje dag nu inför SM i pimpel och håller tummarna för isen och SM-arrangörerna Stäket och Enskede.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela