Onsdagsmete......

Publicerad 2018-06-14 17:16:00 i Allmänt,

Borlänge Sfk med Kjell och Ellen som arrangör körde igång onsdagstävlingarna i mete den 23 maj. Jag har kunnat vara med på två och kommit trea av fyra. Alla får pris, och det är matvaror eller annat nyttigt och onyttigt.
Det här är från första tävlingen vid båtklubben, Ornäs. Sen dog mobilen som jag glömt laddat. Det var en varm skön kväll, men där jag stod låg vinden på. Vilken tur att jag hade dunjacka och strumpor till sandalerna med mig brr. Fisken man fick kändes alldeles varm att hålla i.
Det var fyra stycken som fått fina braxnar med vikter över 10 kilo, och högsta vikt 12 kilo.
 
Onsdagen därpå åkte jag ut tidigare och låg och solade mellan båtklubben och badplatsen. Full rulle i vattnet på vuxna och barn, men lite för kallt för mig.
En varm skön kväll då man kunde stå i kortärmat hela kvällen. Vi fiskar mellan 17.45 och 21.00, lottad utgång. Alla drar en kula med nummer på och skrivs upp på en lista.Sen ropas man upp med namn och får gå ut. Handikappade får gå före oss andra och de får man inte flytta på, även om du har ett lägre nummer. Känns sådär när man får gå ut först och många av de bra platserna redan är upptagna. Högsta vikten den här kvällen hade Benny med över 14 kilo. Jag tror vi får kalla honom braxkungen.😊
Händer mycket i båthamnen den här tiden på året och många ute på sjön.
På metet får vi mäska, men inte använda kastspö och lottad utgång, så det är en blandning av reglerna.
Men på Km får vi ha kastspö eller metspö och ingen mäsk på traditionella metet.
På torsdagarna har Falubygdens Sfk metartävlingar och de har varit i Främbyviken. När jag var med så hade inte fisken kommit in, kanske för varmt. Fick ändå ihop 2,9 kilo, tror att jag kom sist på det. Högsta vikten hade Janne på 14 kilo och bästa dam tror jag var Maj-Britt på över 6 kilo.
Än så här jag inte behövt använda håven, men jag har ju inte så mycket mäsk heller. Men kul att deltaga och alla får ju pris. Efter det så har jag haft fullt upp med packning, vi får se när nästa tävling blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela