Till minne.....

Publicerad 2018-06-11 09:22:25 i Allmänt,

Till minne av Pertti Kaipainen, fiskare från Helsingfors.
Idag är det ett år sedan han dog i cancer, han blev 77 år. Han deltog i många år på Sälen Cup, åkte hit tillsammans med flera tävlare från Finland.
Det här fotot är utanför Trysil i Norge, dit blev jag, Niklas, Monika och hennes man Hans medbjudna en dag efter Sälen Cup.Då var det ganska dåligt is och landlöst, så vi åkte hem lite tidigare och fick hoppa iland.
Pertti var en generös man som alltid skickade julkort, presenter och hälsade till Niklas och mamma. Skickade julkort och vykort  från hans fiskeäventyr, på Åland, Enare eller vinterbilder.
Det här är från hans stuga vid Enare träsk i norra Finland, där var han långa perioder på sommaren.
Bilden till höger är från en av hans höstresor till  Åland. Han åkte även till Norge, Canada och Nya Zeeland på fiske.
När jag fyllt 50 år så stannade de på hemvägen ifrån Norge och jag fick ett standar från den finska klubben Kalameisten Laajalahden och present. 
 
Ni som var med på Sälen Cup 2002, på Särnasjön, kommer kanske ihåg när han skulle gå tvärs över sjön och inte såg att det var öppet vatten längre fram. Han åkte i, men tack vare "finnskryllan " på ryggen höll han sig flytande och kunde ta sig upp.Miste sin borr och gick upp till bilen, byter lite kläder och tar en ny isborr och ut på tävlingen igen. Inget stoppade honom, en sann Finländare med sisu.
För ett år sedan blev jag kontaktad av en kvinna Aino, som var klubbkamrat med Pertti. Hon hade i flera år översatt min blogg åt honom, och besökte honom på sjukhuset. Vi messade en del och jag framförde hälsningar till honom. Straxt efter att hon och Sirpa lämnat sjukhuset så dog han. Han ville kanske säga hejdå innan han lämnade jordelivet.
Tänder ett ljus för Pertti, må han ha det bra där han är. Stort Tack till Aino, som tog kontakt med mig.❤
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela