Lite sliten.......

Publicerad 2018-03-26 08:40:00 i Allmänt,

Inte utan att man är lite sliten idag, dagen efter OS i pimpel på Siljan vid Sollerön. Det är ju en 5- timmars tävling och förhållandena på isen var tuffa. Frusen yta överst på snön och vissa partier med mycket vatten. Ibland bar skoterspåren och ibland sjönk man igenom. Längre ut höll de och det blev som att komma upp på en motorväg.
Ovansiljans Sfk hade gjort ett bra jobb med att köra upp skoterspåren och det fanns även markerade skoterleder. Det var en strålande dag med kall vind och under dagen töade skaren så det blev lite lättare att gå.
Robban Horvat frågade efter tips, men jag har ju bara varit med vid start vid Ryssa. Han hade haft en tuff dag igår på Bergviken med liknande före, så han ville inte gå så långt. Vi gick ut och började vid ett av grunden mitt i sjön. Före starten pratade vi med Berndt Berggren och Göran. De kände igen sig från SM 1992 och då kom Robban fyra.
Kicki från Stäket och Bertil pratar lite före starten. Så vi var ett gäng på en större yta. Bertil och Göran får fisk ganska snabbt och i åttonde hålet får jag två små abborrar. Isen är mellan 50-70 cm och mjuk stöpis, men novaborren fungerar bra.
Robban försvinner iväg och fler strömmar till, Totte Lund plockar på bra med småabborrar och även Göran.
Själv går jag längre ut och får en 50- grammare,men inget runt omkring. Kämpar på och har 7 stycken när jag gör ett hål som levererar 7 stycken till.
Så 14 fiskar och en och en halvtimme kvar att fiska. Letar vidare provar olika storlekar på pirkar, krokar och tafs, men får inget mer. Så kvart i tre packar jag ihop och går iland.
Långt bort mot Sollerön springer två älgar, som man kan zooma in. De måste haft det kämpigt men ökade takten när de kom upp på skoterspåret, såg festligt ut. De sprang iland lite längre bort.
Fisket kan man inte göra något åt och med mycket snö och stöp, sjön var sänkt 1,5 meter, så det var överlag svårt fiske. De som gått långt hade på vissa fläckar hittat fisk, men många som gick iland tidigare och många som inte vägde in.
Som vanligt ett bra arrangemang av Ovansiljan Sfk, där man kunde notera två telefonnummer till Laxen och Björn som åkte runt på skotrar under dagen, om någon olycka skulle inträffa. Skryllkontroll och kontroll av fisk vid invägningen.
Jag vägde in 277 gram och kom trea i damveteranklassen, vann även en flaska vin på lotteri. Monica Andersson Grängesfirren vann och min lagkamrat Barbro tvåa.
 Pris för största fisk fick Susanne Ivansson Skinnkroken för en abborre på över 9 hg. Högsta vikt idag hade Thomas Jansson Norrtälje på 5,8 kilo tror jag. Väntar med spänning på resultatlistan.
Robban och Mats Larsson åkte hem när Mats vägt in, han kom sexa. Så jag tog hans pris då vi träffas på Gnesta tävlingar under påsken.
Fick åka med bussiga Bosse Norrström och vi hade mycket att "bubbla" om, så resan dit och hem gick snabbt. Här pratar han och Bertil.Nya tag på fredag, så man hinner vila några dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela