Utställning med Seved Salve'n....

Publicerad 2018-03-27 09:49:00 i Allmänt,

För en tid sedan blev jag kontaktad av en kvinna från Roslagens konstnärsgille. De skulle ha en utställning med Seved Salve'ns tavlor. Jag har ju tidigare skrivit på bloggen om honom och hans tavlor. Så hon hittade mig via google och jag kunde även förmedla en kontakt till en kvinna som köpt några tavlor som jag skickade. Världen är liten.
Seved skänkte ju tavlor till Norrtäljemetet och fanns det några kvar när mamma eller pappa skulle få välja pris så tog de en tavla.
Aftonrodnad vid havet.
Artur Seved Fritiof Salve'n var född 1903 i Matfors och dog 1982. Hade arbetat som militär, polis, målare och tecknare. Han satt ofta i parken nere vid ån och målade och ibland var han med på prisutdelningen vid Norrtäljemetet. Jag har ett svagt minne av honom och pappa brukade prata med honom.
 
Han målade i olja och gouache, blomsterstilleben, landskap och fåglar. Var ofta uppe i Överkalix på sommaren, där han även målade .
 
Mamma och pappa hann samla ihop 9 tavlor av honom och 6 av dem finns kvar om någon vill köpa.Jag har tidigare bloggat om tavlorna.....2014-04-25 och 2015-02-25.
 
Utställningen är på Roslagens konstnärsgille i Norrtälje 4-26 April, klockan 14-16.
Tyvärr kunde jag inte åka ner med mina tavlor och har ingen möjlighet att gå på utställningen.
 
I morgon talar Rosie om påskens tävlingar och sjöarna som Gnesta arrangerar på.Vi hörs.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela