37 år sedan.........

Publicerad 2019-02-28 06:28:29 i Allmänt,

Idag är det 37 år sedan jag och Heikki Voutilainen vann SM i pimpel på Mälaren utanför Södertälje.
 Det var vår klubb Södertälje Sfk som arrangerade och pappa hade hand om invägningen och hade gjort upp olika fållor att gå i.
Heikki hade högsta vikten på 7762 gram och själv fick jag ihop 3740 gram.
Det räckte till en seger som jag fortfarande är stolt över. Det är min hittills jobbigaste tävling som jag genomfört. På blankis med tunna snöfläckar sprang och gick jag 8 kilometer bort.
Då 1982 hade jag stålbroddar som snön fastnade på och frös till is. Det blev en jobbig ingång och när jag kom iland rasade jag ihop helt slut, med bara några minuter kvar av ingångstiden. Med på sjön hade jag blåbärssoppa, russin och druvsocker. Jag fiskade ensam hela tiden och såg bara andra tävlande på håll.
Det började bra men sen avtog fisket, borrade mig framåt på den stora flatan och kom till slut in på 8 meter. Där fanns fisken, hade tidigare fiskat mycket djupare.
Jag tror att Heikki var på det djupet innanför mig? Han har ju precis som jag flyttat från Södertälje och tävlar idag för Tibro. Vi brukar ses på SM och ofta är han och hans fru uppe på Borlänge och Falumästerskapet. En helg att se fram emot 9 och 10 mars. Men i år kommer de inte upp, utan satsar på SM i Luleå.
Träffade Heikki på Runnmästerskapet och bad Niklas ta ett foto.
 
Jag har många urklipp kvar sedan dagen vi vann och av klubben fick jag en sammanfattning från andra tidningar. Det var över 900 deltagare och det här var innan man börjat med klubblagstävlingar.
 
Klubbledningen hade många möten och förberedelser, men en hel del vana. 1978 så arrangerade Stockholm SM på Vällingen, där vi hade klubbvatten, och klubben stod för mycket av jobbet där. 
 
Pappa var nog lika glad som jag den här dagen. Han hade gjort en karta åt mig vart jag skulle gå.Själv hade jag aldrig fiskat där tidigare. En stor fördel var att jag jobbade som brevbärare och hade bra kondition, annars har jag aldrig orkat så långt. Ja, en dag att minnas och fira.😊❤️
Det här var mitt första och enda  SM- guld som dam, har ett i damjuniorklassen  från 1969.  Vi hörs, i morgon blir det om kommande DM.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela