Runnmästerskap........

Publicerad 2019-02-25 08:02:00 i Allmänt,

För många år sedan arrangerade Borlänge SFK Runnmästerskap. 1995 tror jag att det första var vid Svedens gård, i pris fick man då en tavla med en bild och en tusenlapp i. Första herrsegraren var Björnee, Lundberg.
 Vi har tänkt tagit upp den tävlingen igen och Jonas ville ha en 5-timmarstävling. Bästa stället för oss är numera vid Storsund, sundet mellan Runn och Ösjön. Jag erbjöd mig att hjälpa till, då jag inte skulle fiska den här dagen.
Det var många andra som även hjälpte till den här dagen, och det tackar vi för.
Många distrikt runt omkring hade den här dagen DM eller DM-serie, men 107 stycken kom till start. Solen sken och några plusgrader, men efter en stund tilltog vinden och många meter i vindbyarna.
Samling nere på isen och Jonas gick igenom dagens tävling, han skulle också tävla. Det har ju inte gått så bra för honom i vinter och varit på väg att sluta flera gånger. Men skam den som ger sig, bara att bita ihop och komma igen.
Jonas pappa Per sålde korv och dricka och fick hjälp av Björkmans. Markus och jag sålde kort och efter tävlingen var vi många som hjälptes åt att plocka ihop.Här nedan Anna-Lena Björkman , min lagkamrat som hade högsta vikten av damerna på Storsjön på lördagen.😊
Många skulle gå långt idag då nästan hela Runn var med. Flera hade pulkor med och räknade med stora vikter. Men idag gällde det att borra dem i skallen och till slut så blev det inte så stora vikter totalt sett för att vara 5 timmar. Högsta vikten hade Thomas Jansson på över 11 kilo.Alla resultat finns på Facebook, Borlänge SFK och lite foton och en film från starten. Här är dagens segrare, grattis.
 
Helt otroligt så hade vi två på samma vikt i herrklassen Per Morelius och Jonas Gustafsson,som båda hade över 10 kilo. Ronja Leijon ställde upp i damklassen, men fick ändå "sin"pokal  som yngre damjunior. Hon och Ludwig i äldre herrjunior fick även varsitt spö skänkta av Fredrik Ankarberg från Vim-pirken.

Skönt att ta det lugnt en dag och jag  hade lovat att rasta Tindra, Hans Bjurströms hund, det blev även en längre promenad på sjön innan invägningen.Sonny vår kassör kom och fixade alla kuvert till prisutdelningen.

Det smälte mycket på isen idag av solen och vinden, nu får vi hoppas på lite kallare väder till Borlängemästerskapet på Ösjön om två veckor.
Alla vägde inte in idag, utan det saknades fyra kort, hoppas att de kom iland.
Vi hörs.

Kommentarer

Postat av: Lennart Larsson

Publicerad 2019-02-25 08:52:00

Fina bilder, här i Göteborgstrakten är pimpelsäsongen över. Vi får hoppas att de 4:a som inte lämnade in kort meddelade att man avbröt tävlingen. Vi har det problemet någon gång på våra kulor. Är ju alltid lite oroligt när någon saknas, dock brukar vi vara max 25 deltagare så som tur vet man oftast vilken bil deltagarna åker i och är den borta så är även personen av sjön.

Svar: Ja, vad jag vet är ingen saknad. Men man funderar ju varför man gör så här!?
rosietalar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela