Sveriges bästa dam........

Publicerad 2019-02-26 10:29:24 i Allmänt,

Sveriges bästa dam genom tiderna heter Sylvia Nilsson och tävlade för Borlänges SFK i alla år.Hon har vunnit SM i pimpel 7 gånger.
Jag träffade henne på kupolen förra veckan, så vi satt och pratade en stund. Hon är 86 år och hennes man Börje har hunnit bli 88 år. Sylvia har problem med ryggen och efter sista operationen behöver hon använda rullator. Så fisket är undanlagt.
 
 Första SM hon var med på var 1962 i Hede, då vann Sven Bergkvist från Borlänge herrklassen.Dessa år har Sylvia vunnit:
 
1966 Vristulven,Tibro       Dam
1985 Bergviken, Kilafors  Dam
 
1991 Visten, Forshaga .    Dv
1997 Bergviken, Kilafors . Dv
 
2003 Kappsjön, Malung .  Ädv
2006 Lulefjärden,Luleå.     Ädv
2009.Norsjön, Norsjö .      Ädv
 
2014 som blev år 2015 fick hon säga ifrån på grund av ryggproblem. Det var synd eftersom Sm gick på Runn, som hon känner till väl. Förutom alla guld finns även silver och bronsmedaljer.
Klubben har 13 lagguld i damveteran och äldre damveteranklassen och Sylvia har många av dem. En tid fanns det två olika lag, så jag vet inte exakt hur många Sylvia har. Men jag tror hon var med och vann de första åtta åren.
Lagguld vanns av Borlänge SFK :
1988, 1989,1990,1991,1992,1993,1994,1995,1998,2004 i damveteraner.
I äldre damveteraner 2003,2005 och 2008.
 
Sylvia vann ju individuellt i  Luleå 2006, så jag fick veta var hon fiskade då. Bra med mobil där man lätt kan ta fram en karta.
Tipsade om sportlovsfisket som är i morgon, de har ju ett barnbarn som fiskar mycket med sin pappa Johan. Men då blir det mest ädelfiske. Vi får se om de kommer.
Innan vi skildes åt kom Börje som varit in och handlat. Kul att träffas och att de kände igen mig.Vill ni läsa mer om Sylvia så skrev jag här på bloggen om henne 19/1 2015.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela