Tvådagars.....

Publicerad 2019-02-11 10:07:46 i Allmänt,

I helgen blev det tvådagars tävlingar i Hofors, Kurt Bruha skulle ha varit prisutdelare men avled i början av Februari. En tyst minut för honom hölls på genomgången på lördagen. 
 
På torsdagen blev det klart att jag skulle få åka med Dan Ersbjörs och vi hämtade upp Erik Södergårds på vägen till tävlingarna.
På lördagen gick tävlingen på Storgösken, en sjö som jag aldrig varit på, men kollade i mammas gamla anteckningar. Där hon haft bra vikter, så det lät ju lovande.
Snöblask och regn, hård blåst så inget vidare förutsättningar och på sjön var det stöp som höll på vissa delar och ibland sjönk man igenom. Isen var mjuk stöpis som sög musten ur mig, trots novaborren. Dålig start. fick min första abborre efter 40 minuter, kämpade på och efter 8 fiskar borrade jag mig fram mot en udde. Där lyckades jag få en abborre på 557 gram och sammanlagd vikt 1079 gram på 21 abborrar.
Eftersom det regnade hade jag lämnat mobilen i bilen, men här är abborren som jag ska steka idag.
 
Det kom inte så många till start, tävlingen krockade nog med många tävlingar och vädret var ju inte det bästa. Tror att det var 50-60 startande, och damerna slogs samman till en klass och vi var nog bara 7 stycken. Bäst lyckades Elsie Löfgren med över 2.4 kilo. Bäst av alla herrar var Joakim Eriksson på över 5 kilo och endast en junior med, men kämpade på bra. 
Nya tag på söndagen på Ottnaren och mindre regn och lite blötare på sjön. Där har jag tävlat i slutet av 90-talet, men orkade inte gå till samma ställe. 
Jag gick en bit bort på vänstra landet och det skulle bli en tuff dag med många bomhål och isen ännu svårare idag....eller så var jag nog slut i axlarna efter gårdagens tävling. Så här såg det ut innan starten.
Det blev en ännu sämre start den här dagen, efter 2 timmar och 15 minuter gick jag närmare starten, då hade jag inte haft ett enda napp. Borrade ett hål där några satt och får två stycken på trekrok. Bytte till tafs och fick sammanlagt 21 stycken i samma hål. Lite mer peppad och borrade runt och gick i gamla hål.Lyckades till slut få igång fisken i två gamla hål och fick sammanlagt 93 stycken som vägde drygt 2 kilo. 
Lika jobbigt att gå in, beundrar dem som gick långt dessa två dagar.
Den här duktiga killen vann juniorklassen, har tyvärr missat hans namn, men bra kämpat.
Ann-Kerstin Norgren hade över 5,9 kilo på söndagen och vann totalt av oss damer.
Lånad bild av Tomas Larsson som hade över 15 kilo på söndagen och över 4 kilo på lördagen och vann totalt av alla herrar. Bra jobbat.
 
Det är sorgligt att se att det på isen ligger kvar mörtar, små gösar och sprattlar. Där erfarna tävlare fiskat, tur för dem att jag inte såg när de lämnat kvar dem. Då hade det blivit protest, finns ju en regel att ingen fisk får ligga kvar på isen, utan skall släppas tillbaka eller avlivas och tas med hem. Stackars fiskar, även om det blir fågelmat.......
 
Väl hemma så var det att hänga alla kläder på tork och värst var stövlarna, där vatten runnit in utmed byxorna när man klafsat runt i issörjan,trots att jag tejpat kanten med silvertejp.
 
Nya tag på onsdag då kör Borlänge SFK tävling på Hyen, Stora Skedvi, skyltat vägen mellan Hedemora och Falun.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela