Kulturvecka.......

Publicerad 2019-07-01 12:23:00 i Allmänt,

Veckan som gått kallar jag kulturvecka, väldigt mycket som hände då.
Måndagen började med fika i trädgården på PRO, mycket för att få veta hur dags bussen skulle gå på tisdagsmorgon. Cirka 50 personer som köpte kaffe och valfritt fikabröd. Även en loppis är öppen från 13. Men jag kan ju ha egen loppis på allt jag samlat på mig under åren, haha.
7.30 skall bussen gå mot Enköping på tisdagen. Jag är uppe tidigt, men några missade tiden som vi fick vänta på och 5 med förhinder. Enköping har över 20 stycken centrala trädgårdar och planteringar med perenner, buskar,träd och ettåriga växter. Vi delades upp i två grupper och jag var med de som först åkte runt i staden i ett litet tåg.
 
Den andra gruppen fick en guidning i doktor Ernst Westerlund hus. En känd doktor som levde 1839-1924 och åkte runt med häst och vagn. Snäll mot de fattiga och tog bra betalt av de rika.
 
 
Efter Enköping bar det av mot Uppsala för en buffe'lunch och därefter mot Fyrishov och utställningen av Titanic.
Det var riktigt intressant och vi fick hörlurar på oss och det berättades om de olika montrarna och bilder på väggarna. Sorgliga människoöden, men många med lyckligt slut. Kan rekommenderas och den finns kvar i Uppsala till 25 Augusti. Perfekt att tv3 visade filmen Titanic i fredags. Så det blev en sen afton.
 
Lördagförmiddag så hade jag och mina väninnor Joanna och Marie anmält oss till kulning i Säterdalen. Kulning är höga lockrop på djur, som man använde förr på fäbodarna för att få in djuren på kvällen. Så man kunde mjölka o.s.v.
Det var roligt att få lära sig de olika teknikerna och lockropen. Visste inte att jag kunde ropa så högt och i så höga toner.
 
Efter Säterdalen åkte vi vidare till Västerås och Anundshögen, Sveriges största vikingagrav, med flera skeppsättningar och runstenar. Fast vi hamnade även vid Sätra brunn och fikade där innan vi åkte vidare. Nedan kungagraven.
Vi gick runt och kikade lite och sedan hade vi en liten ceremoni med trummor för sommaren och sommarsolståndet. Under tiden vi trummade satt två koltrastar stilla på varsin sten och tittade och lyssnade. När vi trummat klart så flög de iväg, och den ena hade näbben full av mask.
 
 
Sen hann jag lagom hem för att se Sveriges damlag i fotboll vinna över Tyskland. Nu väntar nästa match mot Nederländerna, det blir tufft. Men jag tycker att de spelar bra, hoppas att de vinner.
 
 På söndagen åkte Marina och jag till Leksand och Munthes Hildasholm. Vi gick på guidning i huset, som var en intressant berättelse. Efter det gick vi runt i parkerna, där fanns även en konstutställning av flera konstnärer.
 
Nu är kulturvecka slut och det blir nog lite svalare och regn, men vad gör det.......finns kläder för alla väder. Ha det gott.😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela