Fortsättning SM i pimpel......

Publicerad 2019-03-19 07:13:00 i Allmänt,

Skrev natten som gick om den individuella tävlingen och fortsätter nu med lagtävlingen. När prisutdelningen på lördagen, var över gick vi till hotellet och det hade ju börjat snöa så kläder och kontar var blöta. Vi försökte hänga upp allt så gott det gick och der var bra att det fanns golvvärme i badrummet.
Niklas fick duscha först som skulle på buffè vid 18. Jag skulle på en annan middag som jag berättar lite om en annan gång.
När den middagen var över på kvällen gick jag in i frukostavdelningen och där satt några kvar, så vi satt och pratade och drack lite öl. Vi gick igenom dagens tävling och morgondagens kommande lagtävling.och annat skoj som berörde fiske överhuvudtaget. Allt ifrån 60-talet med Peo Nilsson, som då tävlade för Torshälla till djuraktivister som mer och mer vill sabotera för oss fiskare, och mycket annat. Roligt hade vi, men sängen ropade på mig, det skulle nog bli en tuff dag i morgon också. Ute snöade det för fullt och blåste och vädret skulle fortsätta så.

Niklas hade planer på att vara med på parallelltävlingen i morgon. När jag vaknade och tittade ut genom fönstret så stod flaggorna rakt ut och snöstormen var ett faktum. Sa åt Niklas -Ligg för faan kvar i sängen om du vill och kan. Så jag gick ner ensam till frukosten.

Haha, hade i min iver gått ifrån mina glasögon så kände knappt igen folket. Men såg Malungstjejerna så jag slog mig ner där. De var nästan klara och sedan dök Anna-Lena och Jan upp så jag bytte plats.

Sedan upp på rummet. men kom inte in. Holmudd och Charles Fasth kom till undsättning, men mitt kort hade nog avmagnitiserats av min mobil. Tur att Niklas hörde mina knackningar och kunde öppna. Sen var det bara att packa klart väskan som skulle lämnas i ett rum och Niklas fick sedan checka ut med mitt nyckelkort också. Väntade nere i receptionen på Anna-Lena och sedan gick vi ner till starten. Utanför hotellet stod stora plogbilar som jobbat med all snö som kommit ner. Det var halt och många isfläckar.

Allt flöt på nere vid starten,men när jag skulle ta min borr så ser jag att det inte är min som är märkt med ett klistermärke. Är på väg fram till scenen för att få hjälp om någon tagit fel. Men tänker att det kanske är Niklas borr med den svarta märkningen upptill. Ringer honom som bekräftar att min borr står kvar på rummet. Shit, vilken virrpanna jag varit den här morgonen och på borren jag idag skall använda så är det racerskär.
Så här glada och blöta var vi innan tävlingen, och vi kommer igen till nästa år i Värmland.
Här har vi Malungs damlag med mamma Britta Ivansson, döttrarna Susanne Ivansson och Camilla Einarsson-- Ivansson. Längst bort vår distriktstävlingsledare Stig Enström som fixar med alla anmälningar, bokningar av hotell, buffé, tågresan ner till Arlanda och flyg till Luleå.

Vi hade i laget pratat om vart vi skulle gå och tänkte fiska tillsammans. Under natten hade det kommit mycket snö och det  snöade fortfarande och det var stark motvind, som försvårade för alla. Vi kom iväg och det var långa köer i skoterspåren som fanns, så vi gick i rad ut till isbanan. Där blev vi lite tveksamma om vi skulle fullfölja vår plan och tiden rann iväg i det svåra vädret. Så vi ändrade planerna och började vid "pricken" ute på udden.

Kämpigt att ta sig dit över vallarna och ibland sjönk man ner i snö upp till låren. På vissa ställen var det vatten närmast isen. Startskottet sköts och då hade jag inte ens satt på mig min väst och ulltröja som låg i konten. Stöpis och med tunga armar från gårdagens cirka 40 bomhål, så var jag riktigt mör innan jag kom igenom isen. Barbro får fisk i sitt första hål och jag i mitt tredje. Där fick jag två små abborrar, det här såg lovande ut. Några tävlare runt omkring fick också fisk så det här verkar lovande. Anna-Lena går in lite grundare och vi kämpar på. I ett hål får jag 7 stycken och Anna-Lena kommer tillbaka och gör ett hål bakom mig. Där får hon igång fisken bra och jag försöker försvara hennes position och flyttar mig. En del av abborrarna jag fått har mask på sig , så de står väl stilla.

Vi kämpar oss igenom tävlingen tillsammans och Barbro går ut och provar utanför isbanan åt andra hållet. På ett ställe får vi lite bättre storlek på fisken och där är det även kärnis och då orkar jag borra lite snabbare, skönt.Pust, stånk och stön, armarna skriker av mjölksyra men envis som jag är så kämpar jag på.När slutskottet smäller så känns det trots allt bra, vi har gjort allt vi kan.
Barbro överst och i röd jacka Anna-Lena i action. Man fick stödja sig fram på konten och ha isborren som en stav, för att inte ramla.
Tungt före idag också och många "hambosparkar" för att komma åt isen och få plats med konten.

Att ta sig tillbaka till isbanan var en riktig pärs, trodde jag skulle svimma ett tag av trötthet, men Anna- Lena som gick före ropade åt mig-Nu är det bara 20 meter kvar. Ute på isbanan stod även Annika och Elin Seger och hejade fram mig.
OJ OJ, det här var den jobbigaste tävling jag varit med om under mina år som tävlare sedan 1964. Väl ute på isbanan gick det lättare att gå och när vi kom in i målfållan stod Barbro och väntade. Jag hade den svarta säcken och lagkortet. Jag hade fått ihop 11 abborrar , Barbro något liknande och Anna-Lena mest och storleken större.

När jag gick till invägningen så stod Åke Bolander och frågade om jag hade några krokar att sälja. Haha, svarade att han kunde få köpa hela skiten. Våra fiskar vägde tillsammans 986 gram och på det såg vi efter en stund att vi låg sexa.Vi köpte varsin hamburgare och dricka för att fylla på med energi.Niklas hade dykt upp och hade även varit ute på isen och spanat in oss, bra med röd jacka på Anna-Lena och min blå mössa.
Då vi inte var bland medaljörerna så trodde vi inte att vi skulle få något pris. Trötta och blöta så gick Barbro först och efter en stund Anna-Lena. Jag och Niklas stannade kvar, jag satt ju med i juryn och var beredd om det skulle bli någon protest inlämnad.Ångrar att vi också gick, då vi fick pris.
Vi visste då att Faluns herrveteranlag med Dan Ersbjörs, Lars Gullstrand och Ture Fransson låg bra till med 7755 gram.

Här är de SVENSKA  MÄSTARNA I LAGPIMPEL 2019:

Herrveteran              Falubygdens SFK 1           7755

Dam                          Råneå SFK                       2722
Herr                           SFK Luleå                        8712

Det visade sig efteråt att vi som kom sexa fick sista priset, så man delade ut fler pris än bara till medaljörerna. Mannen i den blå jackan från Dalarna fick det kämpigt, det var Peo Liss ordförande i Falubygdens SFK som fick hämta lag pris till många ifrån Dalarna. En av gångerna var hans eget, tillsammans med lagkamraterna.Jan Björkman och Stig Enström.

På väg till hotellet halkar jag och ramlar på en isfläck och även från station till tåget. Då har jag konten på ryggen, borren i ena handen och drar resväskan i höger hand. Halkar och får handtaget under handen på någotvis. Idag har jag fortfarande ont i den, kanske jag åker in för att få den röntgad.

Fler rapporter kommer från SM, det har varit en vaken natt, då jag sov mycket på dagen igår.
Haha,det är väl tidsomställningen efter resan.............