Hemlig resa.......

Publicerad 2019-11-24 12:38:40 i Allmänt,

I slutet av Augusti var jag med på en hemlig resa med pro. Det var bara ordförande Doris och chauffören som visste vart vi skulle åka. När vi klev på bussen vid vår lokal hade de redan hämtat upp några och alla fick en tunnbrödsrulle och en flaska vatten.
Färden gick via Falun och Rättvik och gissningarna var många. Jag gissade tidigt på Nusnäs och Älvdalen och Hagströms gitarrmuseum.
Resan gick till Älvdalen till Hagströms och i samma hus även porfyrmuseumet. Vi fick en bra guide som berättade högt och tydligt om porfyren som är en mycket hård sten. Mycket intressant, särskilt till en som är "stentokig" och samlat stenar sedan barnsben.
 
Många trevliga berättelser av guiden och efter porfyren fick vi gå ner i källaren till dragspel och gitarrer. Smycken och annat smått och gott fanns till försäljning.
I källaren fick vi fler fina berättelser vem som startade Hagströms och hur allt utvecklades till gitarrer.
 
Därefter blev det lunch i Älvdalen och sedan gick resan söderut igen. Dalarna är så vackert så mycket att titta på. Nästa stopp var Nusnäs och dalahästtillverkningen.
Där hade vi en känd fiskekille som guide Bengt "Mandeln". Han pratade också högt och tydligt med mycket humor. Jag hade ingen aning om att han jobbade där, så vi blev nog lika förvånade båda två.
 
 
Efter Nusnäs åkte vi till Leksands Bröd och deras butik, där man kunde handla lite billigare bröd och mycket annat. Vid bussen bjöds det även på kaffe och kaka. En trevlig dag med lotteri i bussen och vi fick många upplevelser. Hon kan fixa vår ordförande Doris.😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela