Lagtävlingen.......

Publicerad 2022-04-14 08:45:00 i Allmänt,

Söndagmorgon och dags för lagtävlingen. Vi packade ihop allt på morgonen, lastade bilen  och åkte samma tid som dagen innan 7.15. Tävlingen börjar ju en timme tidigare på söndagen. - 7 grader ute och snön som kom igår hade smält på vägarna. Båda dagarna var det "Aprilväder" med snö, hagel och lite sol.
Fin himmel på lördagkvällen från mitt fönster på Knutes hotell, Svansele. Det tog cirka 30 minuter att åka till starten vid Rännudden.
Idag skulle Anna-Lena Björkman och jag tävla i damklassen tillsammans med hennes dotter Emelie Björkman. När vi skulle anmäla laget, (vi är ju damveteraner) så fick vi inte ihop en tredje tävlande. Så Anna-Lena undrade om vi skulle köra på två? Ja, om inte din Emelie vill vara med och vi går ner till damklassen, svarade jag.
Anna-Lena frågade och Emelie som hängde med, roligt. Anna-Lena har ju stora problem med sin axel, som hon slagit sönder och måste använda skruvdragare. Sa även till mig att skaffa en med tanke på de tjocka isarna på Norsjön. Problemet nu var ju att i damklassen får man inte använda skruvdragare.
Båda två fixade då lättnadskort och läkarintyg som vi skickade in till Sportfiskarna och Molander, Kalle Abresparr och Harriet Jonsson fick veta. Även Stig vår distriktstävlingsledare, som skrev med det i anmälan.😊
Anna-Lena som skulle tävla på Nordiska Mästerskapet i Hudiksvall behövde ha lättnadskortet. Där får ju bara äldre veteraner använda skruvdragare.
Emelie är ju uppvuxen i en fiske och jaktfamilj och har pimplat mycket. Men i år hade hon inte blött grejerna före SM. Fiskade bra på lördagen, och körde tafs då. Vi hade gått igenom kartan och bestämt vart vi skulle gå. Talade om innan utgången att jag haft lite känningar av hjärtat under natten. Så jag kanske inte orkade ändå fram.
Så blev det, hamnade lite efter i starten och lite jobbigt före i skoterspåren, där snön rullade undan. Jag stannade tidigare och de fortsatte. I första hålet får jag 3 stycken, var cirka 3 meter djupt.
Gullstrand och Jacksson började på sidan om mig och såg att de också fick fisk.
Kämpade på och fick en del abborrar, det lönade sig att borra och skönt att ha skruvdragare. Fick en gädda på cirka 1,5 kilo, som drog ut och innan jag fick upp den i hålet fick jag kämpa lite.
Betydligt bättre och roligare fiske för mig idag och plockade på några abborrar. I ett hål lyfte jag något stort men kunde inte lura upp den. Fyra hål senare hugger det någon större, lirkar och tar det försiktigt. Får släppa ut den lite och livrädd att få slak lina. Efter ett tag kunde jag få in den rätt i hålet, och blev skitglad när jag såg huvudet. Snabbt ner med fingret i gälen och upp kommer en stor abborre som jag fick brottas lite med innan jag kunde släppa ner den i konten. Kämpade på men fick ingen mer stor, sammanlagt 42 stycken.

Anna-Lena och Emelie fiskade sig hemåt och på slutet var vi tillsammans. I mål hade vi fiskat jämnt, förutom min bonusabborre. Vår vikt blev 4466 gram och på det kom vi 6:a. Ångrar att jag inte vägde abborren före invägningen.

Svenska Mästare i lag 2022
Yhj. Texas Bäcklund,Arvid Harnesk, Joel Hoverberg. Skellefteå Sfk. 6704 gram
Ähj. Arvid Einarsson,Johannes Jonsson,Sebastian Höglund Sundsjöfiskarna. 9509 gram
Ädv. Kerstin Åse'n, Ulla-Britt Taflin, Ulla-Britt Sundlöf Skellefteå Sfk. 5234 gram
Ähv. Göran Holmgren,Leif Östlund, Rolf Öberg Skellefteå Sfk. 6286 gram
Dv. Eeva Lisa Koivisto,Ensi Aikoo,Markatta Ohtonen Tornedalen Sfk. 8283 gram
Hv. Lars Gullstrand,Jan Björkman, Ulf Jacksson Borlänge SFK. 12939 gram
 D. Annika Seger, Elin Seger, Tina Nilsson Sfk Luleå. 6985 gram
H. Daniel Bergman, Mika Jaako, Andreas Wennberg Råneå Sfk. 15402 gram
 Grattis till alla medaljörer, resultatet finns på www.norsjosfk.se

Det var ju snöväder under prisutdelningen, så det blev inte så många foton tagna. Men tog på Herrveteranpallen där Borlänge SFK tog guld och brons. Bronset gick till Dan Ersbjörs, Jörgen Andersson och Ture Fransson.