SM i pimpel 2022.....

Publicerad 2022-04-13 07:27:00 i Allmänt,

SM i pimpel 2022 arrangerades av Norsjö SFK, och skulle egentligen varit 2021. Men på grund av coronan blev den inställd då. Klubben ställde upp och tävlingen framflyttad, och en öppen tävling. 370 anmälda till start, men flera valde nog att hoppa av när det blev så tungt före. Fisket blev sådär med många stora bonusfiskar. Samt flera som valde att inte väga in.
Jag hade lovat vår distriktstävlingsledare Stig att hämta ut Dalarnas startpåsar. Så vi åkte från hotellet i Svansele vid 7.15 och kom fram i god tid. La ut på Facebook att jag fanns på plats, så Dalfolket droppade in och hämtade ut sina påsar.
Hade gjort en egen lista på klubbarna och deras startnummer i de olika klasserna. 31 individuella och 10 lag från Dalarna. Borlänge SFK hade 13 anmälda individuellt och 4 lag.
Redan när vi startade vår resa fredagmorgon så började jag swisha ut sm- bidragen och klubben betalade även alla startavgifter.
 
Nu till fisket......jag hade redan i höstas börjat studera kartan över Norsjön. Var med här 2015 och då var starten i andra änden av sjön. Så man hade ingen aning om hur det var vid Rännudden. Helgen före SM fick jag veta att Nordonsnappet brukar starta vid Rännudden. Kollade upp resultatlistor på de tävlingar som varit. Höga vikter, så det verkade lovande, bäst att ta med pulkan.😊
Men sen kom snön......
Det drog ihop sig till start, skryllkontroll och väntan innan utgång. Många kända ansikten och roligt att träffa alla.Här Linda-Maria Lundin och Berndt Berggren från Borlänge SFK.
Kände mig bestämd och visste vart jag skulle gå, ut på andra sidan första stora ön.Hade min turmössa från andra bra tävlingar jag gjort, och laddad till tusen.😁
Emelie  Björkman var med på sitt första SM och fick lite tips från oss gamlingar. Emelie kan du se på SVT play i Fiskeliv tillsammans med Martin Falklind och andra fiskare. Har du inte sett serien så kan jag verkligen rekommendera den. Flugfiske är ju Emelies favoritgren, men mycket annat också och jakt brukar hon också vara med på.
Starten gick och svårt att välja skoterspår, kö ut och jag kom inte dit jag tänkt utan började på den här sidan av ön. Provade på 8 meters djup men ingenting, så drog mig närmare land. Såg att några fick fisk och även jag fick 3 små. Sen fick jag på något stort,som drog åt flera håll. Kändes som en gädda och det var det. Släppte ner den och det nappar en 50 grammare. Det här började bra.
Gick närmare land och ännu mer snö att sparka undan. En kille bredvid fick flera stora på tafs. Så jag bytte till det men nej. Kämpade på och borrade på flera olika djup, men inget flyt. Drog mig tillbaka mot grundet där det suttit en klunga hela tiden. Men det var inte min dag. Tyckte att alla runt omkring mig fick fisk.Träffade på Linda-Maria som hade fått skapligt med fisk och såg att hon fick några finare.
Hade varit en jobbig dag med många bomhål och sparkande för att få undan snön, lyft av pulkan för att komma rätt till hålet. Så en kvart före slutet packade jag ihop för att spara lite krafter till  morgdagen.
Tuff ingång som jag tidigare berättat om, då pulkan stjälpte och gummibanden åkte av. Fick bara ihop 17 stycken som vägde 383 gram kom näst sist i min klass damveteran.
 
Här är årets Svenska Mästare
YDj.  Svea Lindblom Falk         Minkarna.                    2384 gram
YHj.  Arvid Harnesk.                 Skellefteå.                    5471 gram
ÄDj.  Josefin Andersson.         Skellefteå.                     2459 gram
ÄHj.  Johannes Jonsson.         Bergsfiskarna.              5470 gram
ÄDv.  Ulla-Britt Taflin.               Sfk Bottennappet          1972 gram
ÄHv.  Åke Lövgren.                    Åmotfors.                    3693 gram
Dv.    Brittmarie Jakobsson.     Stångådalen.                3222 gram
Hv.    Anders Bergman.             Competition CFC.        5798 gram
D.     Anneli Nilsson.                  Nora-Gyttorp.               4244 gram
H.     Stefan Gren.                      Ovansiljan.                  8791 gram. 
 
Stefan Gren hade dagens högsta vikt och vann överlägset med över 3 kg mer än tvåan. Nu fick han sin andra inteckning i vandringspriset.Grattis Stefan, bra jobbat.
 
Nedan följer övriga medaljörer
 
Stort grattis till alla medaljörer. Alla resultat finns på www.norsjosfk.se    klicka på sm-sidan och resultat.
I morgon skriver jag om lagtävlingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela