Glory....

Publicerad 2022-03-18 11:44:00 i Allmänt,

Glory, Glory halleluja, nja inga hallelulja- moment när vi åkte med Viking Glory på denna första resa.
 
Syster Monica fyllde 75 år i oktober och en present som hon fick av Inger,Kicki och mig var resan med Glory på dennes jungfrufärd från Stockholm 1 mars. Vår bror Kenth och svägerskan Aina hade också bokat.
 
Jag åkte ner till Strängnäs på tisdagen och båten skulle gå 20.00 från Stockholm. Det gick inga anslutningsbussar, så Inger hade lovat att köra oss. Monica och jag åkte upp till Kicki och spelade lite kort, när Kenth ringer. De är redan på väg upp till Stockholm.
När vi sen var i Vårby ringer Kenth igen, båten försenad en timme.
När vi parkerat, checkat in och gick upp till vänthallen möts vi av ljudet av en blåsorkester med bollibompatango, haha.
De som spelade var närmare döden än pension och behövde ta flera pauser.Som tur var spelade de andra låtar också och efter lång väntan fick vi gå ombord.
När det var första resan tror man att man skulle få en välkomstdrink eller liten present i hytten men ingenting. Lätt att hitta till hytten, Inga krångliga gångar där vi bodde på plan 7.
 
Vi hade buffé bokat till 20.00 men då båten var försenad så kom vi inte dit förrän 20.45.  Folk var som galna, antagligen hungriga, köerna gick från två håll och ibland hoppade någon in mitt i kön.
Hur som helst så var det många goda delikatesser, men ett märkligt upplägg var man hämtade maten, som fort tog slut. Personalen hann inte med att fylla på.
Efter maten gick vi ner i salongen med ett väldigt litet dansgolv, och Monica bjöd på Irishcoffe. Själva salongen och borden där man satt var som i terrasser med små ner och uppförsbackar på de olika planen. Fyy sjutton om det är sjögång eller om man är riktigt berusad.😁😂 Kan tänka mig att flera äldre också får problem där.
I Mariehamn låg lillsyrran Grace och Pommern.
 
För övrigt så var ju allt nytt och fräscht, men inget märkvärdigt.
Fin tavla i hytten med många detaljer. Resan gick ju mellan Stockholm och Åbo, fint väder med sol. Så det var vackert att bara sitta och kolla ut.
 
Blev en del kortspel under resan, besök i taxfree som inte var särskilt billigt, om man inte ville släpa på en massa öl. Köpte jäger och några likörer. Men en trevlig resa i gott sällskap.
När vi kom hem till Strängnäs blev det att sova över en natt hos Monica. Så tordagsförmiddag åkte jag hem till Borlänge och fredageftermiddag kom Monica upp till mig. Den kommande helgen var det Borlänge och Falumästerskapen. En intensiv men rolig vecka.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

rosietalar

Jag heter Rosie Thörne är 68 år och bor i Borlänge, har tre vuxna söner och sex barnbarn. Jag har alltid tyckt om att vara i naturen, och att fiska. Har tävlingsfiskat sen jag var 10 år och vunnit många tävlingar genom åren .Kommer att berätta om mitt liv och fisket.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela